fredag den 22. april 2011

Fredag igen

Så er der fredag igen og det plejer at betyde at man nu kan se frem mod en herlig weekend hvor man har fri og kan gøre som det passer en, sove længe, tage ud i det blå og meget andet.

Her i huset har den ikke den helt store betydning for jeg arbejder jo ikke mere end 12 timer om ugen og har dermed "fredag" nogle gange om ugen.

Når man kører dialyse er der ingen "fredag" for det er noget man skal hver nat, dvs. jeg kører 5 af ugens nætter og har fri 2 nætter og dem kan jeg så selv bestemme hvornår skal være. Dermed vil jeg sige at når jeg skal have en frinat så føler jeg dagen før er en fredag fordi jeg ikke skal køre om natten.

Jeg savner min posedialyse, hvor jeg kunne koble mig til og fra maskinen når væsken var løbet ind. Det kan jeg ikke her og bare tanken om man ikke kan komme på toilettet gør man konstant har en følelse af man skal! Jeg føler det tager mere tid at sætte det hele op, men det at sætte maskinen op tager reelt set ikke lang tid, ca. 15 min og at sætte sig til 5 min. - forudsat at man kan finde "tunnelerne".

Det der tager tiden er alt man skal huske og have med ind til sengen fordi man er prisgivet når man er sat til og kan ikke hente noget. Derfor er hundeburene også så tæt på sengen de kan komme så jeg kan åbne og lukke for dem ved problemer. Jeg har drikkelse ved sengen, og selvfølgelig en del underholdning da det ikke er altid man kører om natten og selvom det også er om natten kan man måske ikke sove. Derfor er der tv, DVD, computer m.v. også, men computeren skal sættes op hver aften og selvom det er en bærbar så skal det alligevel frem og tilbage. Derforuden er man ualmindelig sulten når man kører dialyse - ingen kan forklare hvorfor! så der bliver også arrangeret spiseligt. Isterninger er et must og selvfølgelig skal man da have cola for er den ikke taget ind er det jo lige præcis den man mangler!

Nu ryster folk nok på hovedet, men 6 timer er lang tid hvis man ligger og mangler et eller andet og folk kan jo bare prøve at koble sig til et eller andet i sit soveværelse og lægge sig i sengen og prøve at ligge der i 6 timer og så komme og fortælle mig igen om jeg er tosset? Tiden er lang, især hvis man ikke kan sove.

Jeg vil dog alligevel hermed pointere at det stadig er langt bedre end at skulle befinde sig på sygehuset 3-4 x ugentligt i 4-5 timer! Så jeg klager ikke;o)

Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar